Wychodząc od specyfiki muzeów jako szczególnego typu organizacji non-profit spełniających określone funkcje o charakterze kolekcjonerskim, konserwatorskim, naukowym i oświatowym, omówiona zostanie wielość interesariuszy, którzy mogą wyrażać zainteresowanie muzeami i czerpać korzyści z ich działalności. Obejmują oni m.in. szeroko rozumianą społeczność lokalną, instytucje edukacyjne i resocjalizacyjne, lokalnych i ponadlokalnych przedsiębiorców, artystów i twórców, instytucje naukowe-badawcze oraz władze publiczne i organizacje pozarządowe. Zdefiniowane także zostaną zróżnicowane płaszczyzny możliwego wpływu muzeów na szeroko rozumiane otoczenie, od efektów ściśle ekonomicznych (wypracowywanie własnych przychodów, tworzenie miejsc pracy), po pośrednie efekty ekonomiczne (tworzenie korzystnego wizerunku danej gminy i jej promocja, współpraca z sektorem komercyjnym, inspirowanie procesów rewitalizacji w skali lokalnej) oraz efekty w zakresie spełniania potrzeb wyższego rzędu (kulturalnych, rekreacyjnych, estetycznych), budowania i wzmacniania więzi społecznych czy inspirowania postaw obywatelskich oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego.
/dr hab. Monika Murzyn-Kupisz/